Borderijumppaa! (kirjoitettu Borderi-lehteen)


(Juttu kirjoitettu alunperin borderilehteen helmikuussa)

Korona-aika ja tietysti talvi tuo omat haasteensa koiran kanssa touhuamiselle. Näyttelyitä ei ole ja agilityä tai muita harrastuksia ei välttämättä pääse harrastamaan. Talvella ulkoilu etenkin kovien pakkasien myötä saattaa vähentyä. Onneksi koiran kanssa voi silti tehdä monenlaista. Meillä kotona omatoiminen nosework, temput ja jumppailu on isosti arjessa mukana. Varsinkin jälkimmäisin, sillä se on meidän agilityharrastusta ajatellen oivaa tukevaa harjoittelua mm. kehonhallinnan, liikkuvuuden ja koordinaation kannalta. 

- - - - - - 

Jumpasta on hyötyä 

Koirathan elävät meidän ihmisten arkea meidän ehtojemme mukaan. Koiran luontainen liikkuminen ja kunnon ylläpito ei toteudu, joten se on näin meidän vastuullamme. Arjen keskellä hihnalenkeillä, koirapuistoissa ja harrastuksissa koiramme saavat tietysti liikettä. Usein kuitenkaan syviin lihaksiin ei juuri kiinnitetä erityshuomiota. Jos tukilihaksisto ei ole kunnossa, vaikuttaa se koiran pinnallistenkin lihasten toimintaan ja saattaa aiheuttaa mm. jäykkyyksiä tai kiputiloja. Jumpalla aktivoidaan juurikin niitä, sekä parannetaan koiran tasapainoa ja koordinaatiokykyä. Hyvä tukilihaksisto vähentää myös loukkaantumisriskiä. 

Jumpalla voidaan vahvistaa heikkoja lihaksia, korjata puolieroja ja ohjata liike oikeaksi ja puhtaammaksi. Pinnalliset ja syvät lihakset tukevat ja suojaavat niveliä. Nivelrikkoisen ihmisenkin kuntoutuksessa on ehdottoman tärkeää vahvistaa lihaksia ja pitää niistä huolta. Eikä tarvitse olla vaivoja, jotta näitä asioita tehtäisiin. Jumppa on myös ennaltaehkäisevää. 

Jumppa ei ole vain harrastuskoirille 

 Aivan kuten ihmisillä, niin koirillakin tasapainoinen lihaksisto ja hyvä kehonhallinta vähentää loukkaantumisriskejä. Harrastuskoirien rasituksen kestävyys paranee ja koiran tietoisuus omasta kehosta ja sen hallinnasta tehostuu. Jumpalla voidaan myös palautua kovista urheilusuorituksista ja tehostaa aineenvaihduntaa. Myös kotikoirille harjoituksista on hyötyä yhtälailla, eikä tarvitse harrastaa mitään tiettyä lajia tehdäkseen lihashuoltoa. 

Hyödyt eivät tietenkään ole vain fysiologisia, vaan tällainen tekeminen on hauskaa ja parantaa omistajan, sekä koiran välistä sidettä. Jumppa vaatii keskittymistä (mukavaa aivotyöskentelyä) koiralta ja on näin myös erittäin hyvää harjoitusta vilkkaimmillekin koirille. Toisaalta myös arka koira saa tehdessä itsevarmuutta. 

Tätä ei ole kirjoitettu sillä ajatuksella, että vain koiran jumppaaminen olisi keino pitää huolta koiran hyvinvoinnista. Ylipäätään monipuolinen liikkuminen, harrastaminen ja yhteinen tekeminen koirien kanssa on tärkeää. Liikkumisen ohessa kehonhuolto etenkin harrastuskoirilla on suositeltavaa. Meillä tiedostetaan muun muassa agilityn kuormittavuus ja siksi huolehdimme koiramme kehonhuollosta. Koiralla ei tarvitse olla vaivaa, jotta sen voisi viedä hierojalle tai fysioterapiaan. Me käytiin hiljattain fysioterapeutilla kartoittamassa koiramme Häpin lihaksistoa. Motoriset taidot, sekä lihaskunto oli selvästi parempi, mitä samanikäisillä yleensä. Huomattiin kuitenkin myös, että Häpi käyttää mieluummin enemmän vahvempaa puoltansa. Nyt voimme juurikin pienellä jumpalla harjoittaa lievää puolieroa. 

Jos sinua kiinnostaa koirasi kanssa jumppaaminen tai oikeastaan yhdessä kotona tekeminen näin korona-aikana, niin tässä on muutama harjoitus opeteltavaksi! 

Tarvitset harjoituksiin tasapainotyynyn sekä koiralle mieluista palkkaa. Namit toimii tässä yleensä paremmin kuin lelu, jotta koira keskittyy eikä nosta liikaa kierroksia. Ennen treeniä olisi hyvä lämmitellä esim. pienellä lenkillä. 

Koiran on myös ensin hyvä tutustua tyynyyn koskettamalla sitä ja nostamalla joko etu- tai takatassujaan sen päälle. Kun koira kiinnostuu tyynystä, palkkaa ja kehu sitä. Näin koira varmasti pian ymmärtää, että sen halutaan kiinnostuvan esineestä, ja näin se pian jopa itse tarjoaa tyynylle menemistä. Koiran tulisi olla kohtuullisen rauhallinen jo ihan turvallisuuden kannalta, joten kannattaa jopa mieluummin odottaa koiran itse tarjoavan asioita ja palkata siitä (sheippaaminen) houkuttelun sijaan. Muista varsinkin alkuun maltillinen määrä toistoja ja etene koiran tahtiin. (esim. yhtä liikettä 3x5, ja sarjan välissä n. minuutin tauko) 


Harjoitus 1: 

Tassun antaminen tyynyllä.

Liike kehittää koiran kehon- ja etenkin etuosan hallintaa 


Harjoitus 2: 

Kyykyt 

Aloita liike ensin ilman tyynyä. Koira voi nojata etutassut esim. sohvanreunaan. Pyydä koiraa ensin istumaan alaspäin, ja pyydäkin sitten ponkaisemaan takaisin takajalkojen varaan. Kun liike sujuu, voit lisätä tyynyn takajalkojen alle. Liike kehittää erityisesti koiran takaosaa. 



Harjoitus 3: 

Peruutus tyynylle

Tätä harjoitusta ennen peruuttamisen tulisi olla tuttua koiralle. Aseta tyyny alkuun lähelle koiran takajalkoja ja palkkaa jo siitä, kun koira hipaiseekaan peruuttaessaan tassulla tyynyä. Jos koira peruuttaa vinoon, voit ohjata koiran peruuttamaan suoraa esim. jalkojen välistä kujaa pitkin. Koira oppii harjoituksen kautta mm. hallitsemaan ja hahmottamaan takajalkojaan. 



Harjoitus 4: 

Seiso-maahan

Harjoittele seisomasta maahanmeno ensin sujuvaksi ilman tyynyä. Sen jälkeen voit lisätä tyynyn mukaan. Tyyny voi olla joko etu- tai takatassujen alla, ja koiran kehittyessä jopa kaksi tyynyä toinen etu- ja toinen takaosan alla. Liike kehittää koko kropan lihasvoimaa ja hallintaa, ja sitä voi kohdistaa tyynyn sijaintia vaihtelemalla. 


Hauskoja jumppahetkiä borderisi kanssa! Muista, että tekemisen pitää olla kivaa!

Terveisin Janni, Lari ja Häpi


(Teksti kirjoitettiin borderterrierilehteen. Katsotaan, josko saataisiin joskus kattavammin jumppailukuvia ja miksei videoita. Näitä tosin löytyy instagramista @hapiborder)

Kommentit

Suositut postaukset